Retki Soinisten suvun alkujuurille

Soinilan ja Kurjalan kylät Ruokolahden Äitsaaressa

Simo S. Soininen

Onnistuneen sukukokouksen jälkitunnelmissa heinäkuussa 2014 Veli Nykäsen vehmaassa puutarhassa Maaningalla syntyi verraton ajatus mennä katsomaan niitä kulmakuntia, joista laaja sukumme on lähtenyt levittäytymään Suomeen, Savoon ja koko maailmaan.  Delegaatio Pirjo S. Mankki, seuran puheenjohtaja, Simo S. Soininen, seuran varapuheenjohtaja avec ja Veli Nykänen, entinen puheenjohtaja avec suunnistivat 18. elokuuta 2014 Maaningalta Savon läpi eteläiseen Karjalaan, Pirjo tuli Kotkasta. Paikoitellen tienvarren näkymät olivat alakuloisia, nimittäin autioksi jääneitä taloja kauniissa rantamaisemissa oli liian paljon tai ne olivat enää vain kesäaikaisessa huvilakäytössä. Retken tarkoitus oli selvittää, olisiko Ruokolahti sovelias ja kiintoisa sukukokouksen pitopaikka.

Saavuimme sopivasti ruoka-aikaan Jaakkiman kristilliselle opistolle, jonka majoitustilat ja -hinnat ja muutkin palvelut osoittautuivat erinomaisen sopiviksi. Juhlasali oli suorastaan upea, ulkona kodikas grillikatos, iso sauna ja ympärillä kaunista Saimaan järvimaisemaa.  Teimme alustavan varauksen.

Jatkoimme sitten Äitsaareen, jossa on suvun alkujuuri eli Soinilan kylä ja siellä tietenkin myös kylä nimeltään Kurjala, jonka nimen eräs Soininen toi mukanaan Savoon, karjalaista huumoria parhaimmillaan. Otimme runsaasti valokuvia ja suunnittelimme, että tänne pitäisi pystyttää Soinis-suvun muistokivi. Maisema oli aika kivikkoista, joten epäilemättä Soininen lähti parempia viljelysmaita etsimään Savon koskemattomista korvista.

Tutustuimme entiseen Savilahden kansakouluun, joka toimii nykyisin kylätalona. Talo on sievä ja hyvällä paikalla, mutta jonkinlainen haikeus ja alakulo aina iskee lakkautetun koulun liepeillä, lasten iloista temmellystä ei enää kuulu.

Koulun kaappeja on mukava koluta, on vanhoja karttoja, kirjoja, opetusvälineitä, joskus jopa radio. Nyt löytyi erään tuttavamme isän  L. Parviaisen laatima mallikirja ”Uusia veistotyöpiirustuksia”, josta otimme asianmukaisen valokuvan.

Paikallinen kyläaktivisti esitteli meille auliisti kylätalon toimintaa. Talon peruskulut kunta onneksi edelleen maksaa, kylätoimikunta voi siis keskittyä ohjelmatoimintaan. Äitsaarelle on laadittu seikkaperäinen kyläsuunnitelma.

Tutustuimme myös Ruokolahden komeaan kirkkoon, pikkuserkkuni aviomies on siellä kirkkoherrana. Kansalliseen taidekuvastoon kuuluu olennaisena osana Albert Edelfeltin Ruokolahden kirkonmäen eukot.  Kirkon lähellä on myös kotiseutumuseo ja ikivanha kirkko, joten kirkon historiallinen ympäristö on todella viihtyisä.

Joimme vielä lähtökahvit paikallisessa kahvilassa sulatellen vaikutelmiamme. Paluumatkalla pysähdimme ihailemaan Juvan mahtavaa kivikirkkoa. Sukukokousta emme kuitenkaan päättäneet sittemmin Ruokolahdella järjestää, mutta linja-autoretken sinne voisi jonain kesänä kernaasti järjestää. Pannaan harkintaan!

Kuvassa sukuseuran varapuheenjohtaja Simo S. Soininen Äitsaaren Soinilan kylän nimikyltin alla elokuussa 2014. Täältä Soiniset lähtivät parempia kalavesiä ja elinolosuhteita etsimään Savosta 1500-luvun alussa.